Totaal aantal pageviews

zaterdag 6 januari 2018

Wij rationeel.... ?


Iedere dag 500 miljoen beslissingen.
Daarvan worden 95% onbewust genomen.
Emoties bepalen ons koopgedrag. Wij..... rationeel?
We weten het allemaal, maar wat doen wij er mee in de tuinbouw?

Van oudsher hebben we het rationeel over goede kwaliteit van het product,
lange houdbaarheid en als het beetje meezit hebben we het over de zoetheid
van de aardbei – en die drukken we uit in eenheden brics......
Beelden van een helder rode aardbei die smaakvol door een vrolijke
en genietende vrouw tussen haar lippen naar binnen werkt - leidt tot iets
meer emotie-(koop-)knoppen in onze hersenen :) 

In de makkelijk leesbare paperback ‘Neuromarketing’ van o.a. schrijver
en marketeer Eric van Arendonk – komt deels de technieken van neuro-wetenschap
in de marketing terug.
Extra aantrekkelijk zijn de genoemde toepassingen.
Leuke inspirerende voorbeelden hoe bijvoorbeeld de wereld van Disney dit toepast.
Opmerkelijk hoe ver Disney al is met activatie van de zgn. ‘koop-knop’
waarbij prijs totaal geen issue is. 

Vergelijk dit maar eens met de tuinbouw waar ons nog amper op (neuro-)marketing
storten en nog teveel richten op kwaliteit van product en onze scherpe prijs in de markt.
O…. wat zijn we trots op onze producten :) 
Denk dan terug aan dat consumenten-activatie door emotie wordt gedreven.
Waar denkt de consument als eerste aan als hij naar het groente-schap in de supermarkt loopt?

Bloemen hebben het mogelijk iets makkelijker met de rijkheid aan kleur,
vormen en geur. ‘Bloemen houden van mensen…..’ kent u vast nog wel. 
One-liners in het rij-tje van ‘Heerlijk Helder……’ – onherroepelijk hoeft u ‘bewust’ niet
eens na te denken. De zgn. ‘hardwire’ directe link naar activatie is direct gemaakt,
en u ziet waarschijnlijk direct beelden op uw netvlies.

Achtergronden van dit onbewuste aanspreken – in een tijd waarin neuro-marketing
nog uitgevonden moest worden – had Bloemenbureau Holland het perfect in de smiezen.
Ziet u het beeld van de TV-commercial nog voor u? – Anders helpen we u even
met deze link

Vrolijk tafereel waarbij bloemen aan vrouwen gegeven werden.
Spiegel-neuronen worden aan gesproken door copieer-gedrag.
Emotie-knop ‘happiness’ staat al bij voorbaat aan.
Natuurlijk is een vrolijke vent of vrouw eerdere geneigd om te kopen.
Mensen in beeld. Niet alleen product, en ga zo maar door…..
achtergronden, theorie EN hoe je het kan toepassen lees je terug in dit boek.


NB. En dan lees ik recent – op sierteeltnieuws platform dit artikel – dat
de veiling cq. BBH zich terugtrekt uit consumenten-marketing omdat ‘onze’ kwekers
dit al veelal doen.
Volgens mij moeten we juist veel meer investeren in consumenten-contact, consumenten-data verzamelen, toepassen van neuro-marketing-technieken en daarmee optimaal activeren van de consumenten-koop-knop. 

Enne….. als we dat allemaal vanuit aparte product- en/of (individuele) kwekers-collectieven gaan ontdekken doen we dat niet echt slim.
Die know-how, learning-by-doing – praktiseren van de toenemende inzichten in consumenten-activatie – is natuurlijk veel slimmer om dat collectief te doen.
Mijn inziens één van de bestaansrechten van een coöperatie.
Laten we die ‘oude’ wereld van ‘Bloemen houden van mensen…. ‘ B2C
of ‘Flowering the world’ B2B nieuw leven in blazen.
Combineer het met de huidige social media inzet en huidige neuro-marketing-technieken –
en de consumenten-wereld ligt voor ons voor het oprapen!  #dromendenkendurvendoen  

Nieuwsgierig naar méér? - bestel gemakkelijk via deze link 'Neuromarketing'


Geen opmerkingen:

Een reactie posten