Totaal aantal pageviews

maandag 24 februari 2020

Marketing middels associatie


Wat nou ouderwets imago…..
Onbewust hebben we bij veel producten een associatie. Dat heeft te maken met ons onderbewustzijn waarin we die associaties hebben opgeslagen. Ooit eerder gezien, indruk gemaakt – bewust of onbewust. U kent het wel “de begonia die bij mijn oma in de vensterbank stond”.

De mode is uitermate goed in het onbewust beïnvloeden van ‘wat trendy is’. Mijn vrouw heeft echt zelf niet bedacht of ze de nieuwste schoenen leuk vindt. Dit is beetje bij beetje ingebracht. In beeld gekomen in een magazine, voorbij zien komen op televisie, terug gezien in de etalage in het centrum van Rotterdam, en gisteren nog gezien op haar social media instagram – waar deze op haar tijdlijn voorbij kwam. 
Kortom die schoenen die ze gekocht heeft zijn haar langzaam beetje bij beetje opgedrongen. Alle verkoop start met in beeld komen, en gaat tegenwoordig om ‘op de tijdlijn van de vrouw te komen’.

Wetende dat 90% van alle bloemen en planten door een vrouw gekocht wordt, en de resterende 10% vóór een vrouw. Bijna dan…..
Dan is ‘neuro-marketing’ afgestemd op de vrouwelijke bevolking wel de nieuwe uitdaging voor de bloemen en planten sector.
Inmiddels zijn meerdere partijen daartoe in staat, denk aan Masterflorist, Ernst Jan Bos, Arnold Wittkamp, Paul Poelstra etc. – en niet te vergeten Bloemenbureau Holland zelf.

Het blijft echter wel de uitdaging om te komen tot koop-activatie. De bekende term ‘shopper-activatie’ komt om de hoek. Eerst natuurlijk B2B dat die bloemist deze bloem – bijv. Anthurium inkoopt en in zijn winkel zet, of anno 2020 eerst digitaal in beeld brengt op zijn Instagram account. En dat parallel de consument in zijn dorp het ook gezien heeft. Dat die zelfde anthurium ook op de tijdlijn van die lokale vrouw terug is gekomen.
Dan is het zo ver – de lokale vrouw uit het dorp is bereid, ze wil Anthurium. En de bloemist heeft deze ook. Prijs is dan vaak geen issue meer, tenminste als ik naar de mode kijk en wat onder andere mijn vrouw daar voor heeft betaald, is prijs vaker géén issue dan wel een dingetje…..
Als we dat dan constateren met elkaar, is de volgende uitdaging dat die kweker ook een rendement-volle prijs er voor krijgt, zodat hij niet alleen vandaag kan leveren, maar ook nog volgend jaar.

Kortom: “slimme verkoop” betekent dat we niet onder elkaars prijzen gaan verkopen. Collectieve product- cq. verkoop-organisatie waar integraal marketing, sales-support, logistieke distributie, (B2B-)merk - en deze waarde bij de kweker houden, en ter waarde brengen naar de klant - is de grote uitdaging in de sector.
Dat we ons aanbod aantrekkelijk collectief aanbieden, zonder dat een bloemist op die laagste prijs-button hoeft te drukken. Die bloemist weet dat die Anthurium rode Tropical 13cm bloemdiameter door de kweker niet onder de x eurocent (lees: kostprijs plus) verkocht wordt. Dus daar hoeft die bloemist zich niet druk over te maken.
De kweker is weer bezig waar hij goed in is, kwalitatief goed product telen, en dit product collectief georganiseerd in de markt zetten. Rendementvol ondernemen als kweker. Ooit de reden waarom we afzet-coöperaties hebben opgericht. Iedereen blij!

#AlleSlimmeVerkoopStartMetInBeeldKomen

NB. Deze blog over associatie-marketing is terug te vinden onder Thursd - een wereldwijde community van bloemisten - over marketing gesproken! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten