Totaal aantal pageviews

donderdag 9 oktober 2014

FloraHolland en Bol.com - what's the difference

Vorige week leden-informatie-avond bijgewoond van FloraHolland.
Hun visie op de sierteeltwereld, en waar zij in actuele lastige tijden
met relatief lage uitbetaalprijzen voor de kwekers, een licht mogen zijn
in de 'duisternis'.


Een visie gekenschetst door aantal ontwikkelingen zoals FloraHolland
ze ziet gebeuren om zich heen. Denk aan internationalisering, consumenten
die niet meer consumeren zoals ze 25 jaar geleden doen, transparantie in
de wereld, onder meer door inzet van internet, B2B-modellen die aan
verandering onderhevig zijn. Een traditioneel klok-systeem die haar
van oudsher bekend staande prijs-vormings-taak amper tot niet meer
aan kan. Exporteurs die zich zelf afvragen welke toegevoegde waarde
zij hebben naar de meer-en-meer directe handel binnen de bloemen
en planten. Niet meer dan alleen logistiek 'bulk productie breken tot
op maat toegesneden bakkie-bakkie-handel'?


In deze weergave van ontwikkelingen, geheten visie, en getekend middels
grote getekende beelden, gaven de voormannen van de veiling ook een
beeld van de missie die zij voor zichzelf zien binnen deze sierteeltwereld.
Kortweg: efficient transactiesysteem tegen zo laag mogelijke kosten EN
consumenten-markt-kennis opdoen en daar DE deskundige binnen Europa
in zijn.
En nadrukkelijk diensten aanbieden tot en met het transactiemoment, en
daarna niets meer....... tot aan dus die uiteindelijke consumentendeskundige
zijn...... Ow?


Vanavond partner-bijeenkomst bij Bol.com mogen meemaken. Zoals bekend
is Bol.com overgenomen door Albert Heijn. Ooit gestart als boek-
online-verkoper, en inmiddels uitgegroeid tot digitaal platform die middels
plaza-partners ook verkoop van producten aanbiedt die niet door hunzelf
aangeboden worden. Naast deze plaza-partners heeft Bol.com affiliate-partners
die het al grote netwerk organisch met ruim 17.000 ambassadeurs nog verder
vergroot. Hoe bedoel je netwerk-organisatie, zowel intern als dus ook extern.


Een visie die met name aansluit bij de Shopping2020 *) gedachtegoed. Online
consument die niet louter alleen online inkoopt, maar minimaal haar zoek-
functie via internet laat verlopen, en zo ie zo commodity producten 'simpel'-weg
via webshops inkoopt. Daarnaast wil diezelfde consument belevenis, offline
en/of online.


Een Bol.com hanteert platform gedachte. Faciliteer en werk samen met andere
partijen die beter zijn in bepaalde zaken dan hunzelf zijn. Deze organische
samenwerkingsvormen passen perfect bij hun interne netwerk-organisatie.
Denken dus vanuit 'faciliteren', 'netwerken' en zet één iets aan alle kanten
centraal en da's de klant, de consument!


Zoek en ontdek de verschillen in één week tijd.......
Veilingbijeenkomst waar ik persoonlijk merk dat veel kwekers (logischerwijs)
in klaag-standje zitten. Het overkomt me cq. ons, dat we geen goede prijzen
krijgen, en de veiling poogt een goed verhaal te houden over ontwikkelingen
en keuzes cq. focus aangeven. Gelukkig zit daar ook die eindklant, die consument
bij. De kennis van die planten- en bloemen-consument moeten we benutten.
Een partner-bijeenkomst van Bol.com bruist van energie. Ruim 350 ondernemers
van klein tot groot die synergie in het Bol.com netwerk bereiken.
Jonge dynamische en voor bepaalde gebieden getalenteerde ondernemers, die
er vol voor gaan. Visie-verhalen die niet volzitten met bedreigingen, maar die
kansen laten zien in diezelfde ontwikkelingen die we met elkaar zien.


Echter waar dan de Bol.com interne en externe organisatie middels een
netwerk deze consumenten-kennis weet te dragen en om te zetten naar hun
basis van hun bedrijf, maak ik me zorgen over hoe de veiling cq. sierteeltketen
dit gaat beetpakken.
Consumentenkennis - JA, maar veilingdienstverlening die eindigt bij het
transactiemoment naar de koper/exporteur. Ik mis dan die verbintenis in de
keten. Wie verbindt zometeen die consumentenkennis richting het product-
aanbod. Kennis van die consument die uiteindelijk bij de producent moet
terecht komen, maar dan ook daar dan naar handelen binnen de keten.
In die sierteelt-netwerk mis ik de aansluiting naar de logistieke service-
provider - ondermeer de exporteur, de transporteur. Wie gaat er verbinden
in de keten? Wie gaat er dan voor zorgen dat we MET elkaar binnen de keten
een opbrengst-plus prijs realiseren voor de kweker, in plaats van de huidige
bekende potmaat-prijs of bij de bloemen lengte=prijs glijbaan komen, die
uiteindelijk naar onder de kostprijs neigt.


Verschillen..... of gaat de ene online-Bol.com-wereld ook onze (nog?) traditionele
offline-wereld veroveren? Of minimaal ondersteunend het netwerk bieden
naar de consument?
En maak ik me onterecht zorgen. En zie ik straks de kweker 'gewoon' weer
een goede boterham verdienen met een kwalitatief mooie plant of bloem,
die haar meer-waarde ook financieel bij de kweker in zijn portemonnee terug
laat zien?


Laat me weten hoe u tegen deze ontwikkelingen aankijkt...... #dtv


*) Shopping2020: 'Is het alleen e-commercie wat de klok slaat in 2020?'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten