Totaal aantal pageviews

woensdag 15 oktober 2014

Local-4-local wordt de standaard



Willem en Drees gaven het al aan op kwekers-avond tijdens de FlowerTrials van Selecta en Schoneveld in de Pyramide tijdens een presentatie: 'Local-4-local wordt de standaard'.


Stukje achtergrond van Willem en Drees:
Vers van dichtbij. Willem&Drees brengt aardappels, groenten en fruit van boeren uit de buurt zo bij jou op tafel. In 2009 zijn we begonnen in de regio Amersfoort om te ontdekken of het mogelijk was om lokale groenten en fruit in supermarkten in de buurt te krijgen. Al snel na de start merken we dat deze behoefte aanwezig is bij consumenten en bij onze klanten. Supermarkten zoeken naar betere producten, maar kunnen die vaak niet goed vinden omdat het aanbod daarvan te verspreid is. Telers kunnen vaak wel aan 1 of 2 winkels leveren, maar zodra het aantal winkels voor rechtstreekse levering stijgt, worden de logistieke kosten vaak een probleem.

Het is ook best raar om in de supermarkt appels uit Nieuw-Zeeland tegen te komen,
terwijl ze hier om de hoek in Nederland groeien, en heerlijk smaakvol zijn.
Vanmiddag broodje gegeten bij Laplace boven de A4 - en wat zie je dan op een banner:




Kijk naar de populariteit van streekmarkten, de opkomst van Landmarkt.nl ,
de bekende stalletjes langs de weg in agrarische gebieden, en natuurlijk
ook in het Westland op diverse plaatsen terug te vinden.
Vaak in combinatie met de passie van de kweker, de beleving van het product,
de puurheid en de authenticiteit zijn doorslaggevende items waarom
de consument weer op zoek is naar uw lokale product.




Vlakbij en Vertrouwd zou je zeggen, dat moet toch ook in de sierteelt terug
kunnen komen. Bloemenstalletjes zijn er zeker her en der.
Voor planten nog wat minder gangbaar, behalve natuurlijk kwekers van
perkgoed die in het voorjaar hun product langs de weg aanprijzen.




Planten voor export bestemd komen ook vaak niet verder dan een bepaalde potmaat.
Dit vanwege de beladingsgraad op een zgn. 'Deense container'.
Staan er te weinig planten op, komt de waarde van het product onder een
bepaalde noemer, dan wordt het transport een te groot onderdeel van de verkoopprijs.
We zien het bij bijv. cyclamen dat grotere potmaten, zeg maar groter
dan ca. 12cm moeizamer geĆ«xporteerd worden. Zeker dan niet naar
verre bestemmingen. Kwekers spelen daar op in.
Recent in Italie gezien dat de kleinere potmaten minder in aantal worden geteeld.
En dat juist grotere potmaten worden gekozen, om niet te hoeven
concurreren met de scherp-geprijsde producten uit Holland.




Vlakbij en Vertrouwd zie je ook bij regionale (digitale) marktplaatsen,
bijvoorbeeld uw regionale koopplein - bijv. www.WestlandKoopplein.nl -
daar merk je meer en meer dat particulieren niet meer 'ergens in Groningen
voor speelgoed voor hun kinderen willen wenden', maar 'gewoon' om
de hoek. Waar ze ook eerst ff heen kunnen rijden, het live kunnen zien, en
evt. direct boter-bij-de-vis kunnen betalen.
Hoe vaak hoort u niet dat via landelijke marktplaats.nl geld overgemaakt is,
en uiteindelijk het product niet verstuurd wordt......
Makkelijk van regionaal en dichtbij. U rijdt er ff heen, en je weet alles, en
hebt het gelijk in handen. Ook hier geldt 'local-4-local' :)




Je ziet het in diverse facetten: 'Local-4-local wordt meer en meer de standaard'
Hoe speelt u daarop in? Als ondernemer of gewoon als consument?
Houdt u hier rekening mee?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten