Totaal aantal pageviews

zaterdag 2 november 2013

Italiaanse markt...

Afgelopen week dinsdagavond een inspirerende bloemistenbeurs
bij Pyramide gedraaid. Relatief veel bezoekers, en ondanks dat
bloemisten het momenteel zwaar hebben in hun verkoop, heb ik
niet een giga teneurstemming meegemaakt.

Bloemisten zijn wel nadrukkelijk op zoek naar onderscheidend
vermogen ten opzichte van bijv. Albert Heijn die ook planten verkoopt.
Aparte producten, waarvan men weet dat de retail ze niet verkoopt,
liggen dan voor de hand.
Ook kennis, creaties en opvallende pot-plant-combinaties zijn
onderscheidend naar de consument toe. Optimistische bezoekers
zijn daar nadrukkelijk mee bezig. Niet klagen, maar aanpakken!

Woensdagmorgen vroeg naar Italië. Klanten bezoeken. Stemming peilen.
Welke vooruitzichten hebben onze klanten, zodat wij ook een goede
prognose kunnen vaststellen. En natuurlijk in gesprek met ondernemende
personen die we als Schoneveld al jarenlang kennen. Wat houdt hun bezig?

Voor ons is Italië een belangrijke afzetmarkt. Cyclamen zijn in dit land
een traditionele plant. Veelvuldig kom je deze plant tegen. In het katholieke
geloof staat de cyclaam ook als symbool voor Maria's bloedend hart.
Dus de liefde voor de cyclaam zit diep.

Echter....
Crisis heeft de Italiaanse economie wel in de greep.
De twee na grootste economie van Europa (b)lijkt een nog grotere begrotings-
tekort te krijgen dan de pessimisten al bedachten. Bezuinigingen, verhogen
van belastingen, geen ingrijpen in economische structuren, corruptie, mafia,
Berlusconi - allemaal redenen waarom de gemiddelde Italiaan enigszins
cynisch op hun eigen situatie reageert.

En waarschijnlijk ook de reden waarom 'de Italiaan' nog wel een cyclaam koopt,
echter 'doe maar een maatje kleiner' - dan de normaal gebruikelijk grootbloemige
cyclaam in een grotere potmaat - zeg maar 14cm plus.

Keuken-consumenten-markt-psychologie? Zeg het maar. Conclusie kan wel
getrokken worden dat de kleinbloemige cyclaam het ver uit beter doet momenteel
dan de grotere potmaten cq. grootbloemige.
En dat we dat tot zelfs onze Nederlandse kwekers en hun afzet aan toe merken.
Nederlandse kleinbloemige cyclamen vinden uitstekend hun weg naar
de Italiaanse (retail-)verkoopkanalen. Niet altijd zijn 'onze' Italiaanse kwekers
daar blij mee. Volgens hun zijn we in Nederland helemaal gek dat we nog
bloeiende planten zoals cyclamen kweken......

De sterkte van Nederland en haar afzet van sierteeltproducten zit nadrukkelijk
in flexibiliteit, noviteiten, breed en diep assortiment van o.a. bloeiende planten
kunnen kweken.
EN nadrukkelijk ook logistiek te kunnen distribueren tot aan de kleinste plaatsjes
aan toe in Italië.
Nu nog de betalingsmoraal van de Italianen.... deze is met het pessimisme in de
economische ontwikkelingen er niet beter op geworden. Was al slecht, maar nu
is het helemaal opletten. Niet ieder bedrijf cq. klant gaat dit overleven in Italië.

Voor ons zit er niets anders op dan ogen-en-oren open, eventueel keuzes maken,
wat doen we wel - wat doen we niet, inschatten wat bepaalde afzetmarkten gaan
doen, product-innovaties, verbeteringen in het product, en introductiebeleid in
Italië in overweging nemen....

Een week van uitersten was het. Komende week de FloraHolland Trade Fair in
Aalsmeer. Optimisme en opportuun gedrag bij 'onze' Nederlandse kwekers
naar de markt toe, of net zo pessimistisch als de Italianen?

Hoe kijkt u tegen uw afzetmarkt aan?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten